Właściciele portalu pobieraczek.pl wprowadzali konsumentów w
błąd – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes
UOKiK. Utrzymana została również kara finansowa w wysokości blisko 240
tys. zł
Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z marca
2010 r. Postępowanie przeciwko spółce Eller Service, właścicielom
portalu pobieraczek.pl zostało wszczęte po licznych skargach
konsumentów. Skorzystali oni z usług serwisu skuszeni hasłami
sugerującymi, że usługa nic nie kosztuje:
10 dni pobierania za darmo; Tak, chcę testować przez 10 dni.
Z ustaleń Urzędu wynika, że korzystanie z
usług oferowanych przez spółkę nie było bezpłatne – w rzeczywistości
moment rejestracji na portalu był pierwszym dniem obowiązywania
odpłatnej umowy,która zawierana była nawet na rok. Ponadto
opłata naliczana była już od pierwszego dnia, a nie jak sugerowały hasła
reklamowe dopiero po 10 dniach.
Zdaniem Urzędu taka praktyka jest nieuczciwa i
wprowadza konsumentów w błąd. Wielu z nich na podstawie haseł
reklamowych i informacji na stronie
internetowej portalu mogło sądzić, że w ciągu 10 dni będzie mogło korzystać bezpłatnie z tej usługi.
Prezes UOKiK uznała, że właściciele portalu – spółka
Eller Service – naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na
nich karę w wysokości 239 140 zł. Jednocześnie Spółka została
zobligowana do zmiany zakwestionowanego sposobu informowania o usługach
oraz publikowania przez 6 miesięcy na swoim portalu treści decyzji.
Ponadto zdaniem UOKiK, by
skutecznie w tym wypadku chronić konsumentów niezbędne było nadanie niektórym punktom decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.Oznacza
to, że spółka powinna zmienić praktykę oraz poinformować o tym
konsumentów zaraz po otrzymaniu decyzji, niezależnie od odwołania
złożonego do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
27 lutego 2012 r. sąd potwierdził, że właściciele portalu pobieraczek.pl wprowadzali konsumentów w błąd. Zdaniem SOKiK ich działanie miało charakter umyślny, dlatego wysokość kary finansowej, którą nałożył Urząd była prawidłowa.
Warto wspomnieć, że obecnie UOKiK prowadzi kolejne postępowanie
przeciwko właścicielom pobieraczka.pl. W tym przypadku zarzuty dotyczą
m.in. sugerowania, że konsumenci poprzez podanie fałszywych danych w
formularzu mogli popełnić przestępstwo oraz groźby obciążenia ich
kosztami postępowania windykacyjnego.
Jednocześnie Urząd informuje, że wyrok SOKiK
nie rozwiąże automatycznie problemów internautów, którzy zawarli umowy z portalem pobieraczek.pl. Informujemy, że w przypadku kłopotów z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość pomocy należy szukać u
miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Ponadto porady udzielane są bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej
800 007 707 oraz adresem email
info@federacja-konsumentow.org.pl